Glavni uzrok nastanka karme je neznanje ili nesposobnost da se stvari sagledaju onakvima kakve jesu, kako je učio Buda u svom konceptu Uslovljenosti nastanka (Paticca samuppada). Iz ovog neznanja proizilaze aktivnosti (avijja paccaya samkhara), koje su temelj karme.
Sadržaj
- Kako se stvara karma u budizmu?
- Ko je počinitelj karme? Ko doživljava posledice?
- Kako karma oblikuje um?
Pored neznanja, drugi važan uzrok karme je želja (tanha), koja je često povezana sa neznanjem. Loše postupke uslovljavaju ova dva uzroka. Čak i dobra dela, koja su povezana sa poželjnim korenima kao što su velikodušnost (alobha), dobrodušnost (adosa) i znanje (amoha), se smatraju karmom jer u njima još uvek postoje koreni neznanja i želje. Te korene možemo iskoreniti tek na višim nivoima razvoja svesti (magga citta), a tada prestaje i stvaranje karme.
Počinilac karme je osoba koja stvara uzroke karme svojim postupcima, rečima i mislima. Plodovi karme se žanju kada se ti uzroci manifestuju u obliku posledica u našim životima. Karma može oblikovati naš um, jer naši postupci i reči mogu uticati na naš unutrašnji život i mentalno stanje. Međutim, naše sopstvene odluke i slobodna volja takođe igraju važnu ulogu u oblikovanju našeg uma.
Kako se stvara karma u budizmu?
Prema shemi Paticca samuppada (Uslovljenost nastanka) Bude, neznanje ili neuviđanje stvari onakvim kakve jesu glavni je uzrok nastanka karme. Neznanje dovodi do aktivnosti (avijja paccaya samkhara), a povezano s neznanjem, kao njen saveznik, jeste želja (tanha), drugi koren karme. Loše postupke uslovljavaju ova dva uzroka. Čak i dobra dela neprosvetljenih (putthujana) koja se vezuju za tri poželjna korena (velikodušnost, dobrodušnost i znanje), smatraju se karmom jer u njima još uvek postoje dva korena neznanja i želje. Ova dva korena bivaju iskorenjena tek na višim stupnjevima razvoja svesti (magga citta), a tada prestaje stvaranje karme.
Ko je počinitelj karme? Ko doživljava posledice?
U svom delu Visuddhi magga (Put oslobođenja), Budagoša piše: “Nema počinioca koji čini delo; nit’ ima onoga ko trpi posledice. To su samo sastojci koji kruže i premeštaju se; to je zaista pravi uvid!” Za budiste, nema nekog nepromenljivog entiteta, počinioca odvojenog od akcije, opažatelja odvojenog od opažaja ili objekta svesti iza svesti. Volja (tetana) sama po sebi je počinitelj, a osećaj (vedana) sam je žetelac ploda postupaka. Osim tih čisto mentalnih stanja, nema nikoga da seje i nikoga da žanje.
Kako karma oblikuje um?
Budisti ne veruju u postojanje nepromenljivog entiteta ili uma koji je oblikovan karmom. Um je neprestano u procesu promene i uticaja različitih kauzalnih faktora. Prema budizmu, sva iskustva i stanja uma su prolazni psihofizički fenomeni koji se neprestano menjaju i nisu isti čak ni u dva susedna trenutka.